Betingelser for købere

Fortrydelsesret

Som køber har du 14 dages fortrydelses på alle køb. De 14 dage er gældende fra dagen hvor varen er leveret til adressen eller afhentningsstedet (fx posthus/pakkepost/lignende). Hvis du har brug for at returnere en vare uden for de 14 dage, så kontakt venligt butikken igennem Sallas beskedsystem (log ind og find butikkens profilside).

Returnering af varer

Som køber af varer er du ansvarlig for at returnere varer i samme stand som de er modtaget i når fortrydelsesretten anvendes. Det vil sige at varerne skal pakkes forsvarligt ind for afsendelse og ikke må være taget i brug på en måde der forringer, skader eller sætter brugsspor på varerne.

Betingelser for sælgere

Varer og butikker

Alle butikker og varer på Salla skal godkendes manuelt da vi ønsker at sikre en vis kvalitet af de varer og butikker. Vi vil gerne kunne stå inde for at alle sælgere kan levere den høje grad af kundeservice vi stræber efter, og at alle varer har en vis kvalitet. Derfor forbeholder vi os ret til at deaktivere enhver butik og vare som ikke møder disse standarder. Vi vil som regel kontakte sælgerne direkte med en årsag når en butik eller vare deaktiveres, men forbeholder os også ret til at deaktivere sælgere og varer uden varsel og årsag såfremt de bærer præg af spam, fejlinformationer eller på anden måde bryder vores retningslinjer.

Gebyrer for sælgere

Det er gratis at tilføje en butik og varer på Salla. Det eneste gebyr du betaler er et salgsgebyr af omsætningen. Vores gebyrer er på nuværende tidspunkt på:

Oprettelse af butikgratis
Tilføjelse af varergratis
Betalingsgebyr for kortbetaling3%
Salgsgebyr6%


Moms og skat

Salla fungerer som et system der sætter købere og sælgere i forbindelse med hinanden. Derfor er det sælgeren selv der skal sørge for betaling af moms og skat samt registrering af virksomhed om nødvendigt. Vi opfordrer sælgere til at undersøge de nødvendige skatteregler.

Juridisk ansvar for sælgere

Som sælger bærer du det juridiske ansvar for de varer du sælger. Du er som sælger ansvarlig for at overholde lovningning omkring fjernsalg til kunder da du er den juridiske sælger af varerne. Salla agerer udelukkende som bindeled mellem køber og sælger samt udbyder af betalingsløsning. Derfor er det også kundens ansvar at overholde gældende lovning omkring returret, garanti og anden lovgining for salg via internettet.

Salla kan ikke holdes ansvarlig for skader, såvel fysiske, psykiske eller materielle forårsaget af af varer solgt på Salla.dk. Vi vil dog altid være behjælpelige med afklaringer, tvister og anden bistand i tvivlssager.

Regler for sælgere

- Der er frie rammer sælgere til at tilpasse deres butiksside og produktside som det ønskes, så længe nogle simple regler opfyldes:
• Der må ikke linkes til websites uden for salla.dk hvor varerne sælges. Der må derimod gerne linkes til sociale medier som Facebook, Instagram mm.
• Der må ikke oplyses e-mail adresser og opfordres til spørgsmål på disse. Vi ønsker at samle spørgsmål og svar på Salla’s beskedsystem
• Al betaling skal foregå igennem Salla’s betalingssystem. Det sker både for at sikre forbrugerne, for at gøre det nemt for sælgerne og for at vi kan opkræve gebyrer på salg. Det er gratis at oprette en butik og tilføje varer som sælger – vi tjener altså kun penge på salgsgebyrerne.

Hvad kan du sælge på Salla?

Kunder på Salla kommer for at finde unikke og specielle varer. Derfor stiller vi krav til hvilke varer der kan sælges på Salla. Generelt falder de inden for kategorierne håndlavede og antikke:
o Håndlavede produkter produceret på eget værksted, kontor eller lignende. Håndlavede varer kan dække over mange forskellige typer varer, lige fra fødevarer til elektronik
o Antikke varer af unik karakter

Det er ikke tilladt at sælge produkter inden for følgende kategorier:
o Sexlegetøj og pornografisk materiale
o Våben og ammunition
o Krudt og fyrværkeri
o Produkter der indeholder racistiske, fordømmende eller hadefulde budskaber
o Produkter der indeholder direkte eller indirekte referencer til symboler eller andre værker som er racistiske, fordømmende eller hadefulde.
o Produkter produceret af materialer der er ulovlige eller importeret ulovligt – også selv om det er antikke varer.
o Produkter som krænker ophavsretten eller gengiver andre værker på en måde som kan være juridisk tvivlsomme i forhold til ophavsretten
o Produkter som bryder anden lovgivning i forhold til dansk eller udenlandsk lov
o Produkter som videresælges. Det er altså IKKE tilladt at købe varer et andet sted for at sælge dem videre på Salla
Det er ikke tilladt at skrive racistiske, fordømmende eller hadefulde tekster i profilteksten til butikken eller i produktbeskrivelserne. Vi accepterer politisk motiverede butikker og varer i et vist omfang, så længe indholdet ikke findes krænkende. Vi vurderer hver enkelt sag subjektivt og forbeholder os retten til at afvise butikker eller produkter vi ikke mener vil passe ind på Salla.

Kundeservice

Som sælger repræsenterer du både din egen butik samt Salla. Det er en forpligtelse til at yde god kundeservice. Derfor forpligter du dig også til at:
o Svare på spørgsmål fra brugere i beskedsystemet så hurtigt som muligt.
o Håndtere sager med returnering af varer og refundering af penge igennem selvbetjeningssystemet.
o At fremsende varer i passende indpakning til køberne.

Refundering af ordrer

Der er 14 dages fortrydelses på alle køb på Salla. De 14 dage er gældende fra dagen hvor varen er leveret til adressen eller afhentningsstedet (fx posthus/pakkepost/lignende). Som butik forpligter du dig til at opfylde denne returret for dine kunder. På Salla er det nemt at returnere betalingen for ordren med et enkelt klik, men det er dig eget ansvar at modtage returvare og sørge for at pengene bliver returneret.

Charge back af betalinger

Charge back betyder at en kunde opretter en officiel klage over trækket på kreditkortet igennem banken. Det sker heldigvis sjældent, og med god kommunikation og simple retningslinjer kan de undgås.

Hvis en kunde i din butik alligevel laver en charge back imod din butik, vil disse penge blive trukket i din saldo. Derudover koster charge back også et administrationsgebyr på 200 kr. Hvis din saldo går i minus, kan vi kræve det skyldige beløb indbetalt. Charge back kan også føre til at vi lukker butikken, og dette kan ske uden varsel. Derfor bør du undgå charge back ved at følge nogle grundlæggende regler:
o Angiv realistiske leveringstider i produktbeskrivelser og på butikssiden
o Marker først ordren som afsendt når den er afsendt.
o Hæv aldrig en reserveret betaling før ordren er afsendt
o Send varen med tracking og dokumenter at varen er afsendt, fx med et billed af kvitteringen med tracking id
o Kommuniker med kunden igennem telefon, e-mail eller Sallas beskedsystem for at informere om eventuelle forsinkelser i leverancer
o Refunder beløbet til kunden hvis kunden skal have pengene retur - i stedet for at lade kunden gå til banken og klage over betalingen

Sletning af butik

Brud på en eller flere af vilkårne i betingelserne på denne side kan medføre at en butik bliver deaktiveret eller slettet på Salla. Dette kan ske uden eksplicit begrundelse eller varsel. Ved sletning af en butik vil pengene på saldoen blive udbetalt til butikkens bankkonto, medmindre der er tvivlsspørgsmål omkring saldo eller igangværende sager omkring erstatning eller andet der kan føre til skyld fra butikken til Salla.

Ændring af vilkår

Vilkår på denne side kan ændres uden varsel. Vi vil altid sende en e-mail til alle sælgere ved opdatering af vilkår.
Copyright © 2017, Salla.dk - et CVR-registreret dansk firma, som forbinder kunder og producenter af håndlavede varer i hele landet. E-mail: [email protected], tlf.: 89887075 Læs mere.